Question:
Is making individual Dua after the obligatory prayer a practice of the Holy Prophet peace be upon him?
Answer:
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh
Dua literally meaning “invocation, supplication”. Thus making dua is to supplicate to Allah ﷻ and invoke His name. It is one of the greatest act of worship. The Messenger of Allah ﷺ said: الدعاء مخ العبادة
“Du’a is the essence of worship”
Dua after Salah is authentically established in the Ahaadith of the Messenger of Allah ﷺ
حديث أبي أمامة رضي الله عنه – قال قيل يا رسول الله أي الدعاء أسمع؟ قال: جوف الليل الأخير، ودبر الصلاة المكتوبة هـ رواه الترمذي
(1)Abu Umama radhiyallahu anu narrated that the Messanger of Allah ﷺ was asked, which dua is more answered and acceptable by Allahﷻ? He ﷺ replied; the dua which is made in the latter portion of the night and the dua made after the Fardh Salah.
حديث معاذ رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم أخذ بيده وقال: يا معاذ والله إني لأحبك ثم أوصيك يا معاذ: لا تدعن في دبر كل صلاة تقول: اللهم أعني على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك هـ رواه أبو داود والنسائي
(2) Mu`adh bin Jabal radhiyallahu anu reported that The Messenger of Allah ﷺ held his hand and said, “O Mu`adh, By Allah, I love you, and I advise you not to leave out Dua after every Fardh Salah by saying: “O Allah, help me remember You, expressing gratitude to You and worship You in the best manner”.
وحديث أبي بكرة في قول اللهم اني أعوذ بك من الكفر والفقر وعذاب القبر كان النبي صلى الله عليه و سلم يدعو بهن دبر كل صلاة .أخرجه أحمد والترمذي والنسائي
(3) Abu Bakrah radhiyallahu anu reported that the Holy Prophet ﷺ used to make dua after every salah saying; O Allah! I seek refuge in you from infidelity and poverty.
وحديث زيد بن أرقم قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يدعو في دبر كل صلاة اللهم ربنا ورب كل شيء…الى آخر الحديث أخرجه أبو داود والنسائي
(4) Zaid bin Arqam radhiyallahu anu said that he heard the Holy Prophet ﷺ making dua after Salah saying “O Allah! Our Lord and Lord of everything………
حديث صهيب رفعه كان يقول إذا انصرف من الصلاة: اللهم اصلح لي ديني هـ أخرجه النسائي
(5) Suhaib radhiyallahu anu reported that the Prophet ﷺ used to say after completing his Salah Oh Allah Rectify for me my Deen………
حديث أبي أيوب أنه قال ما صليت وراء نبيكم صلى الله عليه وسلم إلا سمعته حين ينصرف من صلاته يقول اللهم اغفر لي خطاياي وذنوبي كلها الى آخر الحديث (أخرجه الحاكم) [1]
(6) Abu Ayub radhiyallahu anu I haven’t performed Salah behind the Holy Prophet ﷺ except that I heard him saying after completing his Salah “Oh Allah forgive me all my sins………..
حديث الحارث بن مسلم التميمي قال قال لي النبي صلى الله عليه وسلم إذا صليت الصبح فقل قبل أن تتكلم اللهم أجرني من النار سبع مرات….[2] (رواه أبو داود و أحمد)
(7) Harith bin Muslim radhiyallahu anu reported that, when the Holy Prophet performed Fajr and Magrib Salah, before speaking he would say “Oh Allah! Save me from the fire” seven times…….
عن ثوبان قال كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا انصرف من صلاته استغفر ثلاثا وقال اللهم أنت السلام ومنك السلام تباركت يا ذا الجلال والإكرام (رواه مسلم)
(8) Thawbaan radhiyallahu anu reported that, when The Holy Prophet ﷺ completed his Salah he used to seek forgiveness three times.
حديث علي بن أبي طالب رضي الله عنه قال كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا سلم من الصلاة قال: ”اللهم اغفر لي ما قدمت وما أخرت ، وما أسررت وما أعلنت ، وما أسرفت وما أنت أعلم به مني، أنت المقدم وأنت المؤخر لا إله إلا أنت رواه أبو داود
(9) Ali radhiyallahu anhu reported that the Holy Prophet ﷺ, after making salaam from Salah, he used to say “Oh Allah forgive me my past and future sins…”
The aforementioned Ahaadith clearly shows the permissibility of making dua after Salah and moreover it highlights that making dua after Salah is an established practice of the Holy Prophet ﷺ. Thus negating this practice would be negating the Sunnah of the Holy Prophet ﷺ.
Juristic Ruling of Dua after Salah
The vast majority of scholars which includes the four followed schools of Islamic jurisprudence and Imams of Ahaadith have ruled that dua after Salah is not only legislated but also an established practice of the Messenger of Allah ﷺ and the status of this act is classified as Sunnah Mustahabah.
Imam al-Bukhari has placed in his Sahih the chapter “Dua after Salah” explicitly stating after the completion of Salah and not only restricted to dua before salaam. Hafidh Ibn Hajar states in his commentary that this chapter clearly refutes those who deny the permissibility of dua after Salah.[3]
NB– Those who negate the permissibility of dua after Salah is a small minority of scholars who have based their verdict on four main factors:
(1) A restricted and biased interpretation of the term الصلاة دبر “dubur as-Salah” which is found in the aforementioned Ahaadith. This term has two implications:
(a) قد يراد به آخر جزء من الصلاة Ending, tail, last portion of the Salah (inclusive) i.e. before salaam.
(b) وقد يراد به ما بعد انقضائها After the completion of Salah (not being inclusive).
Those who negate the permissibility of dua after the completion of Salah restrict the term “dubur as-salah” to the first implication only.
Answer to misconception
Both implications are correct and its usage is proven in The Holy Quran, Ahaadith of the Messenger of Allah ﷺ and the Arabic Language. Thus such a restriction is baseless in the Shariah as it contradicts numerous supporting textual evidences.[4]
(2) The Hadith of Aisha radiyallu anha :
كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا سلم لا يثبت إلا قدر ما يقول اللهم أنت السلام ومنك السلام تباركت يا ذا الجلال والإكرام وراه مسلم
The Holy Prophet ﷺ would not remain after completing salah longer than the time it would take to recite “Allaahumma antas-salaam wa minkas-salaam tabaarakta yaa dhal-jalaali wal-ikraam.“
Answer to misconception:
This narration of Aisha radiyallu anha cannot be used to indicate the impermissibility of dua after Salah since such an action was reported by numerous companions of the Holy Prophet ﷺ who witnessed the Holy Prophet ﷺ performing Salah and who were directly instructed by him to make dua after Salah.
Aisha radiyallu anha reported according to her knowledge and her observations, and that does not negate the narrations of other companions which shows clearly the permissibility of dua after Salah.[5]
(3) The Hadith of Umm Salamah radiyallu anha which states that after the completion of Salah the Holy Prophet ﷺ would not remain seated except for a little moment and such time is not sufficient for Dua.
عن أم سلمة رضى الله عنها قالت كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا سلم من صلاته قام النساء حين يقضي تسليمه ومكث النبي صلى الله عليه وسلم في مكانه يسيراً هـ رواه البخاري
Ummu Salamah Salamah radiyallu anha reported that whenever the Messenger of Allah would complete his Salah with Taslim, the women used to get up immediately to leave while the Holy Prophet (peace be upon Him) would remain at his place for a moment before getting up.
Answer to misconception:
The Holy Prophet, peace be upon Him, would remain seated at his place for a duration of time it would take for the women to leave, so that they would not leave together with the men. This however does not justify the impermissibility of dua after Salah and furthermore, that moment mentioned in the hadith is not as little as one may think, rather it is ample time for Dhikr and Dua.
Imam al-Bukhari narrates on the authority of Ummu Salamah radiyallu anha
قالت كان يسلم فينصرف النساء، فيدخلن بيوتهن من قبل أن ينصرف رسول الله صلى الله عليه وسلم
When the Holy Prophet finished his Salah with Taslim, the women would depart and enter their houses before the Messenger of Allah, peace be upon Him, departed
Imam al-Bukhari also narrates on the authority of Ummu Salamah radiyallu anha which further proves this point;
قالت :ان النساء في عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم كن إذا سلمن من المكتوبة قمن وثبت رسول الله صلى الله عليه وسلم ومن صلى من الرجال ما شاء الله فإذا قام رسول الله صلى الله عليه وسلم قام الرجال هـ
The women at the time of the Holy Prophet used to get up when they finished their compulsory prayers with Taslim and the Holy Prophet and the men, would remain at their places as long as Allah will, and only when the Holy Prophet stood they would stand.
(3) Dhikr was the established practice of Messenger of Allah ﷺ after Salah.
Answer to misconception:
It is correct to say that Dhikr was an established practice of the messenger of Allah ﷺ since it is proven from hadith, similarly dua is also an established practice of the messenger of Allah as it is also proven from authentic Ahaadith as mentioned above.
Also many of the Dhikr that is reported after Salah has the meaning of Dua. For example the Hadith of Thawban radiyallu anhu recorded by Imam Muslim:
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا انصرف من صلاته استغفر ثلاثا
When the Messenger of Allah ﷺ would complete his Salah he would do istigfaar three times
Istigfaar استغفارmeans to ask Allah ﷻ for forgiveness, and asking Allah ﷻ for forgiveness is termed Dua. It does not matter what wording is used, whether the wording of Dhikr is used i.e. (أستغفر الله) Astaghfirullah or the wording of Dua is used ie. (اللهم اغفرلي) Allahummaghfirli
Imam Abu Dawood has a chapter in his Sunnan;
“ً What does a person say after making salaam (completing Salah) ”. He expounds on the wording of Istighfaar used after Salah by mentioning the following hadith of The Holy Prophet ﷺ
كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا سلم من الصلاة قال:”اللهم اغفرلي ما قدمت وما أخرت ، وما أسررت وما أعلنت ، وما أسرفت وما أنت أعلم به مني، أنت المقدم وأنت المؤخر لا إله إلا أنت
When The Holy Prophet ﷺ used to give salaam at the completion of Salah, he would say; Allahummaghfirli (Oh Allah forgive me……)
Imam Al-Buhkari reports on the authority of Al-Mughirah bin Shu’bah radiyallu anhu that the Holy Prophet ﷺ used to say after the completion of his Salah [6]
اللهم لا مانع لما أعطيت، ولا معطي لما منعت، ولا ينفع ذا الجد منك الجد
“Oh Allah! None can deny that which You bestow and none can bestow that which You hold back…………”
This Dhikr, like many others, has the meaning of dua i.e.
لان المراد منه: لا أرجو سواك ولا أسأل غيرك فأعطني
Oh Allah! We do not hope for anyone nor ask of anyone except You so grant me.
Allah ﷻ mentions in the Holy Quran the dua of Ayub ﷺ
وأيّوب إذ نادى ربه أني مسني الضر وأنت أرحم الراحمين
“And remember when Ayub called out to his Lord; Verily, distress has seized me, and You are the Most Merciful of all those who show mercy”
This was the dua of Ayub, peace be upon Him, made at a time of distress, however the wordings of dua wasn’t used, rather it was in the form of Dhikr and Praise, however the meaning is; المراد منه ارحمني واكشف ضري
“Oh Allah! Have mercy on me and relieve me of my distress” Thereafter Allah ﷻ mentions (فاستجبنا له) So We answered/replied to him (his call/dua) [7]
Hafidh Ibn Hajar also illustrates this point in his commentary of Sahih al-Bukhari under the chapter “Dua after Salah”[8]
In conclusion making dua after the Fardh Salah is an established practice of The Holy Prophet ﷺ .Negating such a practice would be incorrect.
And Allah Ta’ala Knows Best
Mufti Kaleem Muhammad
Darul Iftaa, Jaamia Madinatul Uloom (Trinidad)
www.fatwa-tt.com /www.jaamia.net
[1] اللهم ابعثني وأحيني وارزقني واهدني لصالح الأعمال والأخلاق إنه لا يهدي لصالحها ولا يصرف سيئها إلا أنت
[2] فإنك إن مت من يومك كتب الله لك جوارا من النار وإذا صليت المغرب قبل أن تتكلم اللهم أجرني من النار سبع مرات فإنك إن مت من ليلتك كتب الله لك جوارا من النار
[3] فتح الباري لابن حجر (11/ 133)
وفي هذه الترجمة رد على من زعم أن الدعاء بعد الصلاة لا يشرع
[4] وقد بوب لهذه المسألة الإمام البخاري في كتاب الدعوات فقال : باب الدعاء بعد الصلاة
وذكر فيه حديث أبي هريرة قالوا يا رسول الله ذهب أهل الدثور بالدرجات والنعيم المقيم قال كيف ذاك قالوا صلوا كما صلينا وجاهدوا كما جاهدنا وأنفقوا من فضول أموالهم وليست لنا أموال قال أفلا أخبركم بأمر تدركون من كان قبلكم وتسبقون من جاء بعدكم ولا يأتي أحد بمثل ما جئتم به إلا من جاء بمثله تسبحون في دبر كل صلاة عشرا وتحمدون عشرا وتكبرون عشرا
وذكر حديث معاوية رضي الله عنه برقم (808) أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يقول في دبر كل صلاة إذا سلّم ”لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك ، وله الحمد ، وهو على كل شيء قدير، اللهم لا مانع لما أعطيت ولا معطي لما منعت ولا ينفع ذا الجد منك الجد“ ، ولفظ الدبر في حديث التسبيح لا يحتمل إلا معنى ”بعد”
و جمبع الاحاديث المذكورة قد ذكرها أصحاب الحديث فيما يقول المرء بعد الصلاة.
[5] أقول بتوفيق الله ان نفي لعلمها لا يستلزم نفي الواقع، وقد روى كثير من الصحابة عن النبي صلى الله عليه وسلم أكثر من هذا والقاعدة عند المحدثين أن المثبت مقدم على النافي وكل صحابي روى ما رأى وسمع زعلم ، فهي معذورة إذا اقتصرت على رواية ما تعلمه ولا يعذر من بلغته أحاديث الأصحاب الآخرين – بعضه استفدته من الشيخ الدكتور محمود أحمد الزين
فتح الباري لابن حجر (11/ 133)
المراد بالنفي المذكور نفي استمراره جالسا على هيئته قبل السلام إلا بقدر أن يقول ما ذكر فقد ثبت أنه كان إذا صلى أقبل على أصحابه فيحمل ما ورد من الدعاء بعد الصلاة على أنه كان يقوله بعد أن يقبل بوجهه على اصحابه هـ
[6] وعن المغيرة بن شعبة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم، كان إذا فرغ من الصلاة وسلم قال : “لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد، وهو على كل شيء قدير. اللهم لا مانع لما أعطيت، ولا معطي لما منعت، ولا ينفع ذا الجد منك الجد” ((متفق عليه))
[7] ومثله قوله تعالى: ( ونادي نوح ربه قال ربي إن ابني من أهلي وإن وعدك الحق وأنت أحكم الحـاكمين، قـال يا نوح إنه ليس من أهلك إنـه عمل غير صـالح فلا تسألن مــــا ليس لك بـه علم) [هود 45 ـ 46] ، وهو لم يسأله صراحة .
وروى الحاكم حديث: ”أفضل الذكر لا إله إلا الله وأفضل الدعاء الحمد لله“ وقال صحيح الإسناد ووافقه الذهبي.
وقد أمر النبي صلى الله عليه وسلم بتكرار الحمد بعد الصلاة ثلاثاً وثلاثين، وهذا صريح في مشروعية الدعاء بعد الصلاة المكتوبة.
[8] قال الحافظ ابن حجر في فتح الباري
ومناسبة هذه الترجمة ( باب الدعاء بعد الصلاة ) أن الذاكر يحصل له ما يحصل للداعي إذا شغله الذكر عن الطلـب كمـا في حديث ابن عمر رضي الله عنهما رفعه: ”يقول الله تعالى من شغله ذكري عن مسألتي أعطيته أفضل ما أعطي السائلين“ أخرجه الطبراني بسندٍ لين هـ