Question:
What is the ruling for keeping dogs? What about dogs which can be used for training purposes, hunting, sniffer dogs to find drugs which has proven quite successful, dogs trained to seize criminals, dogs used as guide dogs for the blind etc.?
Answer:
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.
In principle, it is impermissible to keep dogs merely for enjoyment or as a pet[1].
Abu Talha (Radhiallahu Anhu) reports that Rasulullah (ﷺ) said, “Angels do not enter a house wherein there is a dog or an animate picture. (Bukhari)
Abu Huraira (Radhiyallaahu Ánhu) reports that the Prophet (ﷺ) said, “Whoever acquires a dog, with the exception of a dog for hunting, or guarding sheep, or protecting the harvest, then two qiraat (a large portion) of his reward will be diminished every day.” (Bukhari and Muslim)
However, dogs that are kept for a valid reason in the Shari‘ah are excluded from this rule. This includes sheep dogs, guard dogs and hunting dogs from which benefit is derived.[2]
Hence, it will be permissible to keep a dog for security purposes, to detect illegal substances, for guiding a blind person, for policing and for tracking lost people etc.
The saliva of a dog is Najis (impure). if it touches the clothes or body, that portion also becomes impure and must be washed thrice.
And Allah Ta’āla Knows Best
Mufti Arshad Ali
Darul Iftaa, Jaamia Madinatul Uloom (Trinidad)
www.fatwa-tt.com /www.jaamia.net
[1] لا ينبغى اتخاذ الكلب
الدر المختار مع رد المحتار، ايج ايم سعيد، ٥:٢٢٧
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من اقتنى كلبا إلا كلب ماشية أو ضار، نقص من عمله كل يوم قيراطان
[2] وفى الأجناس لا ينبغي أن يتخذ كلبا إلا أن يخاف من اللصوص أو غيرهم…ويجب أن يعلم بأن اقتناء الكلب لأجل الحرس جائز شرعا وكذلك اقتناؤه للإصطياد مباح وكذلك اقتناؤه لحفظ الزرع والماشية جائز كذا فى الذخيرة
الفتاوى العالمكرية، مكتبة رشيدية، ٥:٣٦١
فدل على جواز بيع الكلب والجوارح والإنتفاع بها بسائر وجوه الإنفاع إلا ما خصه الدليل وهو الأكل
أحكام القرآن للجصاص، دار الفكر، ٢:٤٤٣
قال شيخ مشايخنا السهارنفوري في بذل المجهود: “وهذا (أي كراهة الكلب والجرس) إذا خليا عن المنفعة، وأما ما احتيج إليه منهما، فمرخص فيه”…الكراهة المذكورة فى الحديث تنصرف إلى كلب وجرس قصد منهما اللهو والغناء…أما الكلب إذا كان للحراسة والتحرز من اللصوص فهو مرخص فيه ككلب زرع وماشية
تكملة فتح الملهم، دار القلم، ٤:١٠٦