Question:
Assalamualaykum warahmatullahi wabarakaatuh.
Mufti sahib a question from a sister:
We are baaligh women, and our ears are not pierced yet. Now we wish to have our ears pierced, but we cannot find a single lady to do it for us. In this situation, can we get our ears pierced by a male?
Answer:
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
A woman’s ears are part of her Awrah (that part of the body that should be covered from non-Mahram men and non-Muslim women). Piercing the ears for women is something that is done for beautification and adornment. It is not a Shar’ee (Islamic) need for which the allowance may be given for a Baaligh woman to expose her ears in front of a non-Marham man[i]. Therefore, we recommend the following:
- The women should stay without their ears pierced until they can find a professional woman who can do it for them.
- One of the women can learn how to pierce the ears, so that she can do it for the others.
- A Mahram of each woman can learn how to pierce the ears and do it for her.
The normal piercing of the ear lobes is very easy to learn and it can be done at home. In addition, ear piercing home kits are inexpensive and can be purchased from any reliable store or online retailer. So, one can purchase an ear piercing home kit and do it, providing that it is legal to do so in your country.
And Allah Ta’āla Knows Best
Mufti Mujahid Dan Lubrin
29th September, 2024 – 25th Rabi’ul Awwal 1446
Darul Iftaa, Jaamia Madinatul Uloom (Trinidad)
www.fatwa-tt.com /www.jaamia.net
[i] بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع – دار الكتب العلمية
(وأما) النوع السادس وهو الأجنبيات الحرائر فلا يحل النظر للأجنبي من الأجنبية الحرة إلى سائر بدنها إلا الوجه والكفين لقوله تبارك وتعالى {قل للمؤمنين يغضوا من أبصارهم} [النور: 30] إلا أن النظر إلى مواضع الزينة الظاهرة وهي الوجه والكفان رخص بقوله تعالى {ولا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها} [النور: 31] والمراد من الزينة مواضعها ومواضع الزينة الظاهرة الوجه والكفان فالكحل زينة الوجه والخاتم زينة الكف ولأنها تحتاج إلى البيع والشراء والأخذ والعطاء ولا يمكنها ذلك عادة إلا بكشف الوجه والكفين فيحل لها الكشف وهذا قول أبي حنيفة – رضي الله عنه – وروى الحسن عن أبي حنيفة رحمهما الله أنه يحل النظر إلى القدمين أيضا.
(ويكره) للولي إلباس (الخلخال أو السوار لصبي) ولا بأس بثقب أذن البنت والطفل استحسانا ملتقط. قلت: وهل يجوز الخزام في الأنف، لم أره، ويكره للذكر والأنثى الكتابة بالقلم المتخذ من الذهب أو الفضة أو من دواة كذلك سراجية.
(قوله الخلخال) كبلبال ويسمى خلخلا ويضم قاموس (قوله للصبي) أي الذكر لأنه من زينة النساء ط (قوله والطفل) ظاهره أن المراد به الذكر مع أن ثقب الأذن لتعليق القرط، وهو من زينة النساء، فلا يحل للذكور، والذي في عامة الكتب، وقدمناه عن التتارخانية: لا بأس بثقب أذن الطفل من البنات وزاد في الحاوي القدسي: ولا يجوز ثقب آذان البنين فالصواب إسقاط الواو……
رد المحتار على الدر المختار – 371-369/6 دار الفكر-بيروت
(و) ينظر (من الأجنبية) ولو كافرة مجتبى (إلى وجهها وكفيها فقط) للضرورة قيل والقدم والذراع إذا أجرت نفسها للخبز تتارخانية………………….. (وشرائها ومداواتها ينظر) الطبيب (إلى موضع مرضها بقدر الضرورة) إذ الضرورات تتقدر بقدرها وكذا نظر قابلة وختان ………………………. وينبغي أن يعلم امرأة تداويها لأن نظر الجنس إلى الجنس أخف.
….(قوله وينبغي إلخ) كذا أطلقه في الهداية والخانية. وقال في الجوهرة: إذا كان المرض في سائر بدنها غير الفرج يجوز النظر إليه عند الدواء، لأنه موضع ضرورة.
احسن الفتاوى – 31/8- سعيد