Correct Istinjaa and Istibraa (cleansing after urinating)

Question:

AssalamAlikum

 Sir My question is

1. if a person only uses  clods or tissue paper or some other material for wiping private parts after urination. Would it be obligatory for him to wash it with water when he wants to perform wadu.

2. if a person urinates and despite all efforts, a few (1 or 2 ) drops of urine ooze out after washing or using tissue paper or a clod, is it obligatory upon him to wash the private parts at wadu?

Sir I have used the word obligatory. please clarify whether it is obligatory and whether it is preferable. because sometimes during wadu we are at such places where it is not possible or desirable to wash ones private parts for performing wadu.

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The aspect of Istinjaa (cleansing after relieving oneself) is indeed a very important issue. A person should exercise extreme precaution in matters related to this. It is stated in a Hadith;

عن ابن عباس قال: مر النبي صلى الله عليه وسلم بقبرين فقال (إنهما ليعذبان وما يعذبان في كبير أما أحدهما فكان لا يستتر من البول وأما الآخر فكان يمشي بالنميمة)

The Prophet (Sallallahu Alahi Wa Sallam) once passed by two graves and said, “These two persons are being tortured not for a major sin (to avoid). One of them never saved himself from being soiled with his urine, while the other used to engage in gossiping Bukhari, Hadith 215)

Istinjaa (to cleanse) the private parts is Sunnah Muakkadah. A person can
suffice on wiping with tissue paper as long as the impurities does not spread beyond the private parts.[1] In that case it, if it spreads it would be compulsory to use water[2].

After relieving yourself, you should conduct “Istibraa.” That is, ensure all the urine drops are removed, for example, gently squeeze the private part from below or/and cough or/and bend towards the right or the left. After all this, if need be, wash your private area and stand up for a short while and sit again and repeat the Istibraa procedure as explained above. It is also advisable to sprinkle water around the private parts and the undergarments if one experiences waswasah (whispers from shaitaan) .

After observing this procedure, there is no need to wash the private parts thereafter.[3]

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Arshad Ali

Darul Iftaa, Jaamia Madinatul Uloom (Trinidad)

www.fatwa-tt.com /www.jaamia.net


البحر الرائق (1/ 254)[1]

فالحاصل أنه إذا اقتصر على الحجر كان مقيما للسنة وإذا اقتصر على الماء كان مقيما لها أيضا وهو أفضل من الأول وإذا جمع بينهما كان أفضل من الكل وقيل الجمع سنة في زماننا وقيل سنة على الإطلاق وهو الصحيح وعليه الفتوى

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح (ص: 30)

 قوله ( أحب ) أي أفضل من الحجر وحده روي عن عائشة رضي الله تعالى عنها قالت للنسوة مرن أزواجكن أن يستطيبوا بالماء فإني أستحييهم فإن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يفعله رواه الترمذي وقال حسن صحيح

البحر الرائق (1/ 254)

قوله ( وغسله بالماء أحب ) أي غسل المحل بالماء أفضل لأنه قالع للنجاسة والحجر مخفف لها فكان الماء أولى

[2]

 وأما البول إذا تجاوز عن رأس الإحليل أكثر من قدر الدرهم فالظاهر أنه يجزئ فيه الحجر عند أبي حنيفة وعند محمد لا يجزىء فيه الحجر إلا إذا كان أقل من قدر الدرهم اه

 وفي الخلاصة ولو أصاب طرف الإحليل من البول أكثر من قدر الدرهم لا تجوز صلاته هو الصحيح

الفتاوى الهندية (1/ 48)

جمعوا على أن ما جاوز موضع الشرج من النجاسة إذا كانت أكثر من قدر الدرهم يفترض غسلها بالماء ولا يكفيها الإزالة بالأحجار وكذلك إذا أصاب طرف الإحليل من البول أكثر من قدر الدرهم يجب غسله

حاشية ابن عابدين (1/ 338)

 قوله ( إن جاوز المخرج ) يشمل الإحليل ففي التاترخانية وإذا أصاب طرف الإحليل من البول أكثر من الدرهم يجب غسله هو الصحيح

[3] يلزم الرجل الاستبراء ) عبر باللازم لأنه أقوى من الواجب لفوات الصحة بفوته لا بفوت الواجب والمراد طلب براءة المخرج عن أثر الرشح ( حتى يزول أثر البول ) بزوال البلل الذي يظهر على الحجر بوضعه على المخرج ( و ) حينئذ ( يطمئن قلبه ) أي الرجل مراقي الفلاح (ص: 18)

أما نفس الاستبراء حتى يطمئن قلبه بزوال الرشح فهو فرض وهو المراد بالوجوب ولذا قال الشرنبلالي يلزم الرجل الاستبراء حتى يزول أثر البول ويطمئن قلبه حاشية ابن عابدين 1/614