Is it permissible to conduct business transactions in Itikaaf?

Question:

Is it permissible for a businessman to undertake business transactions (buying and selling) through calls and emails while observing I’tikaaf.

Answer:

بسم الله الرحمن الرحيم

 

It is permissible for a person observing I’tikaaf to conduct business transactions in the Masjid provided that the merchandise is not presented in the Masjid. The Jurists however, have stated that, this permissibility is contingent to need and necessity. Therefore, even for a person is observing I’tikaaf, it will not be permissible for him to undertake business transactions, via calls or emails etc. unless such transactions are deemed necessary by the Shariah.

The Jurists have clearly stated that the buying and selling is only permissible for a Mu’takif if it is undertaken due to necessity. See the following Ibaraat of the Jurists;

Takmilah al-Bahr ar-Raiq:

بناء على ما مر من إطلاق المبايعة وقد علمت أنها مقيدة بما لا بد منه وفي هذه الحالة يكره له إحضار السلعة فيه

The trade of a Mu’takif will only be permissible if it regarded as necessary. However, despite its necessity, to present the merchandise in the Masjid will be Makrooh (reprehensible). [1]

Al-Binaya commentary of al-Hidayah

هذا إذا باع أو اشترى لحاجته الأصلية لا للتجارة، فإنه للتجارة مكروه لأن المسجد بني للصلاة لا للتجارة

Trading is permissible, provided that the buying and selling is done to provide for one’s basic needs and not for trade and investment (i.e. generating revenues and profits.) If done for the latter then certainly it is Makrooh (reprehensible) since a Masjid is built for Salah and not trade. [2]

Al-Inayah commentary of al-Hidayah:

وقوله (ولا بأس بأن يبيع ويبتاع) يعني ما كان من حوائجه الأصلية، وأما ما كان للتجارة فهو مكروه

Buying and selling is permissible if it is undertaken for the fulfilment of one’s basic needs, as for trade and investment, it is Makrooh (reprehensible) [3]

Majma al-Anhur commentary of Multaqā al-Abḥur:

أن المراد به ما لا بد منه من الطعام ونحوه وأما إذا أراد أن يتخذ ذلك متجرا فيكره

What is meant by the permissibility of buying and selling, is that which is regarded necessary for the Mu’takif such as his food etc. If however, his buying and selling is a profession (business purposes) then it is Makrooh. [4]

Radd al-Muhtar commentary of ad-Dur al-Mukhtar

(قوله فلو لتجارة كره) أي وإن لم يحضر السلعة واختاره قاضي خان ورجحه الزيلعي

If buying and selling is for trade and investment (i.e. not due to necessity) then it is Makrooh, although the merchandise is not brought to the Masjid. [5]

Maraqi al-Falah commentary of Nur alIdah:

وعقده البيع لما يحتاجه لنفسه أو عياله في المسجد، وكره إحضار المبيع فيه وكره عقد ما كان للتجارة

And the trading of the Mu’takif in order to fulfil his basic needs and the needs of his family is permissible (in the Masjid) except that it is Makrooh to present the merchandise in that Masjid. All transactions undertaken for the purpose of trade and investment (i.e. not because of necessity) is Makrooh. [6]

Rules of I’tikaaf by Mufti Taqi Uthmani

The following acts are permissible in the state of I’tikaaf:

Necessary transactions of purchase and sale relating to the necessities of life.[7]

In conclusion, based on the above mentioned works of the Jurists, it will not be permissible for a businessman observing I’tikaaf to undertake any sales transactions whether it be verbally in the presence of the client, or through calls, emails etc. The reason being is that his transactions are not regarded as necessary according to the Shariah. He may however, appoint an agent to transact on his behalf.

NB: The impermissibility of Sales-Transactions mentioned by the Jurists refers to Ijaab (offer) or Qabool (acceptance).Therefore if the calls are business related, except that it is not to contract a sale agreement then it will be allowed to an extent.[8]

 

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Kaleem Muhammad

Darul Iftaa, Jaamia Madinatul Uloom (Trinidad)

www.fatwa-tt.com /www.jaamia.net

[1] البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 327)

 

[2] البناية شرح الهداية (4/ 130)

م: (ولا بأس بأن يبيع) ش: أي المعتكف م: (ويبتاع) ش: أي أو يشتري م: (في المسجد من غير أن يحضر السلعة) ش: وفي ” التنجيس ” هذا إذا باع أو اشترى لحاجته الأصلية لا للتجارة، فإنه للتجارة مكروه. لأن المسجد بني للصلاة لا للتجارة

 

[3] العناية شرح الهداية (2/ 397)

وقوله (ولا بأس بأن يبيع ويبتاع) يعني ما كان من حوائجه الأصلية، وأما ما كان للتجارة فهو مكروه؛ ألا ترى إلى قوله (ويكره لغير المعتكف البيع والشراء فيه) فإذا كان لغير المعتكف مكروها فما ظنك بالمعتكف

 

[4] مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر (1/ 257)

(ويجوز له أن يبيع ويبتاع) أي يشتري (فيه) أي في المسجد (بلا إحضار السلعة) فإنه مكروه؛ لأنه من إمارات السوق

وقال يعقوب باشا الظاهر من هذا الإطلاق جواز البيع والشراء مطلقا لكن في الذخيرة أن المراد به ما لا بد منه من الطعام ونحوه وأما إذا أراد أن يتخذ ذلك متجرا فيكره

وقال الزيلعي الصحيح هذا وفي بعض الشروح أن في قول صاحب الهداية؛ لأنه يحتاج إلى ذلك بأن لا يجد من يقوم بحوائجه دلالة على هذا، وفيه منع الدلالة كما لا يخفى فليتأمل

 

[5] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 448)

(قوله فلو لتجارة كره) أي وإن لم يحضر السلعة واختاره قاضي خان ورجحه الزيلعي لأنه منقطع إلى الله تعالى فلا ينبغي له أن يشتغل بأمور الدنيا بحر

 

[6] مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 266)

وأكل المعتكف وشربه ونومه وعقده البيع لما يحتاجه لنفسه أو عياله في المسجد، وكره إحضار المبيع فيه وكره عقد ما كان للتجارة

 

[7]  Page 31 translated into English by Mohamed Shoaib Omar

 

8 البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 326)

(قوله: وأكله وشربه ونومه ومبايعته فيه) يعني يفعل المعتكف هذه الأشياء في المسجد فإن خرج لأجلها بطل اعتكافه؛ لأنه لا ضرورة إلى الخروج حيث جازت فيه والفتاوى الظهيرية وقيل يخرج بعد الغروب وللأكل والشرب. اهـ.

وينبغي حمله على ما إذا لم يجد من يأتي له به فحينئذ يكون من الحوائج الضرورية كالبول والغائط وأراد بالمبايعة البيع والشراء وهو الإيجاب والقبول